Total de visualitzacions de pàgina:

diumenge, 18 de maig del 2014

EL PREGONER; UN OFICI DESAPAREGUT

Maria Rosselló Gelabert (4tB)
L'0fici de pregoner em resulta interessant i alhora bastant desconegut ja que quan jo vaig néixer ja havia desaparegut.
L'origen del pregoner es situa als anys de l'Imperi Romà, i durant segles fou el mitjà de comunicació i publicitat més eficient. El pregoner, era l'encarregat de fer sonar una corneta, i d'aquesta manera, reunia tots els habitants del poble per poder comunicar notícies importants vingudes d'altres ciutats, o esdeveniments extraordinaris del poble. Majoritàriament, als pobles de l'Estat espanyol, els pregoners utilitzaven una corneta per poder reunir els habitants, tot i que no sempre fou així.
A Mallorca, els pregoners feien servir un tambor per poder comunicar les notícies, i a Anglaterra, una campaneta.
Per tal de reunir més informació sobre la figura del pregoner, vaig realitzar una entrevista a la meva padrina Maria Nicolau Barceló. Gràcies a la conversa amb la meva padrina puc dir que el darrer pregoner que exercí aquesta professió al meu poble, Vilafranca de Bonany, fou Tomeu Mascaró, de mal nom Tomeu Calot cap a l'any 1959. S'ha de dir que a Vilafranca i a Mallorca en general el pregoner era conegut com el saig.
Aquesta professió, no era hereditària i s'exercia durant tota la vida. Els sous dels pregoners eren molt baixos. El pregoner, anava vestit amb un vestit de nit verd i sempre duia un tambor, tot i que quan havia d'anunciar les festes o alguna alegria ho feia mitjançant una corneta. L'horari del pregoner era sempre entrada de fosca, a l'hivern més prest i a l'estiu més tard. El pregoner també anunciava els objectes perduts per les cantonades. Sempre s'expressava en mallorquí, tant si la notícia venia de Palma o per ordre del senyor Batle.
Alguns municipis del País Valencià encara conserven els pregoners
Per acabar, la meva padrina es mostrà partidària de recuperar aquest ofici a Vilafranca i arreu dels pobles de Mallorca ja que així no haurien d'anar a la Sala (l'ajuntament) per informar-nos sobre els nous esdeveniments del poble.
El pregoner fou reemplaçat per la ràdio i la televisió, evidentment són uns mitjans molt entretinguts i divertits, però amb el pas del temps les noves tecnologies ens fan perdre certa qualitat i empobreixen la nostra cultura. L'acció directa del pregoner difícilment pot ser substituïda per la tecnologia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada